A játék a gyerekek számára egy alapvető szükséglet és tevékenység, ami lehetővé teszi számára, hogy megismerje a valóságot, saját magát is, miközben új készségeket sajátít el.
A játék nem csupán egy hobby, ez egy „komoly munka” a gyermek számára, mely élvezetes és kifizetődő tevékenység. Leköti az erőforrásait, az energiáit, megkönnyíti az új készségek megszerzését és a játék által megszilárdítja azokat.
Ezenfelül a játék az első és legfontosabb lehetőség, hogy építse a saját személyiségét, maga tárja fel kapcsolatait, és saját érzelmi viszonyulásokat alakítson ki a környezetével kapcsolatosan, mely körülveszi.
A játék a születéskor kezdődik. Eleinte saját testüket tárják fel, majd másokét. Ismereteik az őket körülvevő világról fokozatosan bővül a környezettel való kölcsönhatás eredményeként. Észreveszi az apró tárgyakat, megismerkedik velük, feltárja azokat, és ezáltal megtanul játszani.
Emiatt a játékoknak fontos szerepük van, hiszen nélkülözhetetlen eszközei a fejlődésnek, növekedésnek. A játékokat gondosan kell kiválasztani. Mindig a gyermek testi-lelki fejlődésének megfelelő játékokat válasszunk a gyermeknek, a motorikus és kognitív területek fejlesztésére.
A kognitív területek: észlelés, érzékelés, figyelem, gondolkodás, emlékezet.
A baba érzékeli a tárgyakat, embereket, állatokat stb. Jönnek az első pozitív és negatív benyomások. Bizonyos dolgok a figyelme középpontjába kerülnek, és a dolgokról rövid-, közép- vagy hosszútávon emlékei és gondolatai lesznek. A kognitív képességek kihatnak az élet minden területére, befolyással vannak arra, is, hogy később mennyire érzi majd magát boldognak, sikeresnek.
A motorikus képességek a mozgásszervek és az idegrendszer fejlődéséről szólnak. A csecsemő eleinte rúgkapál, csapdos, majd nyúlkál a dolgok után, majd markával megfogja azokat. Pár hónap után jönnek a finom ujjmozgások gyakorlásai, pl. a babatelefon gombjainak nyomkodása, ételdarabkák betétele a saját szájába, stb., ezek a tevékenységek roppant érdekesek számára, merthogy meg tudja már csinálni. A motorikus fejlődéshez az és az idegrendszer megfelelő fejlődéséhez nagyon fontos az átfordulás, a felülés, a mászás, járás, leülés-felállás, futkározás, le-fel mászás, egyensúlyozás, stb. A motorikus fejlődés kihat majd az iskolai teljesítőképességre is.
Hagyni kell a babákat és kisgyerekeket mozogni, a mozgásban kibontakozni, sőt, ösztönözni kell őket rá.