Kistestvér születik

A kistestvér érkezésével számos dolog változik meg a család életében.

Felkészítés

Az édesanya meséljen sokat a nagytestvér születéséről és arról, hogy milyen volt, amikor ő kicsi volt. Még egy 1-2 éves gyermeknek is fontos ez, hiszen érteni többet ért, mint amit el tud mondani. Simogassák sokat együtt a mama hasát, vagyis a kistesót. Ha előkerül a régi babakocsi, amit a gyermek esetleg felismer, hiszen korábban az övé volt, beszéljük meg vele, hogy ő ehhez már nagy, neki nincs már erre szüksége, de majd együtt viszik a babakocsiban sétálni a kistestvért, ahogyan ővele is ezt csinálta az anyukája.

Kórházi napok

A kórházi napok alatt az édesanya nem lesz otthon. És előfordulhat, hogy a gyermek még soha nem aludt el úgy, hogy az édesanya távol volt. Ez elég nagy traumát okozhat a gyermeknek. Az apa vagy nagyszülő szerepe ilyenkor nagyon fontos. Ha sosem volt még az anya távol, és megoldható, akkor néhány este az anya menjen el otthonról 2-3 órára, pl. egy barátnőhöz, a szomszédba vagy egy közeli kávézóba, hogy a fürdetés és lefektetés nélküle induljon el. Akkor menjen haza, ha a gyermek már alszik. Ha ez nem megy sírás nélkül, az sem annyira nagy baj, mint amikor az anya távollétét a kistestvérhez köti majd, mint negatívum.

Jönnek a rokonok

A rokonok és barátok eljönnek majd látogatóba. Mindenki az újszülöttel akar foglalkozni. Kérjük meg őket előre, hogy érdeklődjenek legalább annyit a nagytestvér iránt is, mint az újszülött iránt, hogy a nagyobb gyermek igazságosságot tapasztaljon, és ezzel segítsenek neki a testvér elfogadásában is. Egy dicséret ide, egy oda! Ha a rokonok nem így járnak el, jelezzük feléjük.

Ajándékok, szülinapok

4-5 éves korig a világ fehér és fekete egy kisgyermek számára. Nincs köztes lehetőség, tehát valami vagy úgy van, vagy nincs úgy. Vagy igazság van, vagy hazugság. Vagy titok van, vagy nincs titok. Vagy nyer a társasjátékban, vagy veszít. Vagy szeretik őt a felnőttek, vagy nem. Vagy ő is kap ajándékot, vagy nem érti, hogy miért csak a testvére.

Ezért 6 év alatti kistestvérek esetében gyakori, hogy ugyanazt kapják ajándékba mindketten, és mindig mindkét gyermek kap valamit, akárkinek is van a szülinapja a gyerekek között. Iskolás kortól érnek meg érzelmileg és értelmileg arra a gyerekek, hogy ezen könnyen változtathassunk.

Otthon játszik két vagy több kicsi testvér

Ha kis korkülönbséggel születnek a testvérek, akkor lehet, hogy bölcsis vagy bölcsis és ovis korú gyermekink lesznek egyidejűleg éveken át. A játékigényükben sok a hasonlóság, ezért szívesen is vannak együtt.

A legjobb, ha közös szobában játszanak és alszanak. Nekik még nem kell külön szoba, mert a közös lét a szociális fejlődésüket segíti elő. A szobájuk a „dühöngő”. Praktikusan rendezzük be, gondoljuk át, mert ha túl hideg van kint vagy esik az eső, akkor is ki kell hogy játsszák magukat, ráadásul két kicsi gyermek, tele energiával!

Babafotelben hempergés, babazsákokon átmászás, hengerben gurulás, búlyócska – ilyen játszási lehetőségeket is teremtsünk nekik, az egyensúlyérzék, kreativitás fejlődik ezáltal, ne csak mesekönyveik és 100 plüss állatka legyen a polcokon, amikkel diszkréten eljátszogathatnak, mert nem mindig fognak. A logika és finom ujjmozgás, valamint a beszédkészség fejlesztésére is vannak kreatív játékok, mint a formabedobós játékok, búgócsiga, játéktelefonok, zenés billentyűs és kétnyelvű játékok.

Ruhák és cipők öröklése

A nagyobb testvér ruhái között lehet több is, ami még jó lesz a kistestvérnek is. A cipő esetében azonban legyünk körültekintőbbek. Ha az egyik gyermek lábán csak nagyon alkalomszerűen volt rajta egy cipőcske, akkor az alkalmas lehet arra, hogy a kistestvér is hordja. Azonban, ha szinte minden nap viselte a nagyobb testvér a cipőcskét, akkor azt ne adjuk oda se a testvérének, se más gyermeknek se. 

Minden embernek egyedi a lábformája, és az is, hogy a súlypontot és a támaszpontokat hova helyezi. A gyermek fejlődő lábcsontozata eldeformálódhat, ha olyan cipőt kell viselnie, amit más gyermek már "kitaposott". Ezzel olyan kárt okozhatunk a lábfejlődésben, a testtartásban a gyermek egyensúlyérzékének kialakulásában, amit később ortopédcipő bevonásával vagy lehet korrigálni, vagy nem.